maanantai 1. lokakuuta 2012

Tunteikkaat tytöt

Yle uutisoi mielenkiintoisesta tutkimuksesta hiljattain. Tutin käytön todettiin ehkäisevän kasvonilmeiden oppimista ja sitä kautta myös tunneälyn kehittymistä, mutta vain poikavauvoilla. Uutisessa olikin kiinnostavin tämä kohta: "Vauvat oppivat vuorovaikutusta pääasiassa jäljittelyn ja matkimisen avulla. Wisconsin-Madisonin yliopiston psykologian laitoksen tutkijaryhmän mukaan tutti haittaa tätä prosessia poikavauvoilla, koska se estää heitä matkimasta kasvojen ilmeitä ja sen kautta oppimasta tunteita näiden ilmeiden taustalla. Vastaavaa vaikutusta ei  havaittu tytöillä lainkaan – joko varhaisemman kehityksen tai vanhempien kompensaation ansiosta" (korostus minun).

Vanhempien kompensaatiolla tarkoitetaan sitä, että vanhemmat odottavat tytön olevan tunne-elämältään ja ilmaisultaan kehittynyt. Ja siksi tytön tunnekoulutukseen keskitytään enemmän alusta asti, tunneilmaisua opetetaan oikein erityisesti. Eikä tämä ole millään lailla tietoinen prosessi. Se on linjassa myös niiden tutkimusten kanssa, joiden mukaan aikuiset opettavat tyttöjä keskustelemaan mutta poikia eivät. Tytöiltä odotetaan vuorovaikutusta, pojilta taas toimintaa, joten heitä kohdellaan niin, ja aikuisten odotukset ja käytös muokkaavat lapsia voimakkaasti.

Kiinnostavaa on se, miten todella varhain tämä vanhempien ja muiden aikuisten toteuttama sukupuolinen muokkaaminen alkaa! Todellakin jo siitä kasteilmoituksesta, jossa kerrotaan suloisen pikku prinsessan (kohde) tai tomeran prinssin (tekijä) syntymisestä. Joten ennen kuin lapsi osaa edes puhua, hän on jo tunneilmaisultaan valikoitunut! Ja sitten joku vielä kehtaa väittää, että meissä on "synnynnäisiä" sukupuolieroja.

Ei kommentteja: