perjantai 8. huhtikuuta 2011

Kysymyksiä lapsettomuudesta

Tuon edellisen kirjoitukseni jälkeen olen lukenut aika monta vapaaehtoisesti lapsettoman tarinaa. Niissä on kiinnittänyt huomiota se valtava painostuksen määrä, mitä ainakin osa lapsettomista heteropareista kokee.

Olen ristiriitaisin tuntein. Toisaalta olen todella iloinen, ettei meitä kiusata jatkuvasti kysymyksillä ja oletuksilla lapsen tulosta. Toisaalta olen siitä vihainen. En toki henkilökohtaisesti, sentään, vaan periaatteellisella tasolla.

Parhaimmat ystävät toki kysyvät ja keskustelevat, mutta ne muut.
Mikä saa ne muut ajattelemaan, että jos kaksi naista on yhdessä, lasten todennäköisyys pienenee siihen verrattuna, että toinen olisi mies? (Ja minulle on turha puhua biologiasta, elämme modernissa yhteiskunnassa, jossa lääketiede on keksitty ja sateenkaariperheet arkipäivää.)
Mikä saa jotkut ihmiset olettamaan, että me olemme valintoja vailla?
Mikä saa heidät jättämään kysymättä?

Mikä saa äitini itkemään menetettyjä lapsenlapsia sinä päivänä, kun kerron hänelle etsiväni elämääni naista?

Ei kommentteja: