lauantai 5. maaliskuuta 2011

Kuinka adhd kesytetään

Olen niin onnekas, että minulla on rinnallani juuri minulle oikea ihminen. Olen viitannut häneen tässä blogissa adhd-puolisona ja kirjoittanut muun muassa hänen ad(h)d-oireistaan, anoreksiastaan ja toistuvasta masennuksestaan. Tietenkin hän on minulle ennen kaikkea ihminen diagnoosien takana: upea, luova ja viisas tuittupää. Jotkin adhd-oireet ovat kuitenkin sen verran yleisiä, että olen saanut toimia jonkinlaisena vertaistukena muiden adhd-ihmisten puolisoille.

Itse olen oppinut asioita aika pitkän kaavan kautta, emmekä kaikkia hyviä toimintamalleja puolisoni kanssa muista joka tilanteessa vieläkään, joten ajattelin helpottaa teidän muiden adhd-parien elämää kirjoittamalla muutaman neuvon elämästä adhd-perheessä. ;-)

Kaikki asiat eivät tietenkään päde kaikkiin, enkä itsekään aina muista toimia näin, mutta kyllä nämä toimintamallit arkea helpottavat, olit sitten adhd-ihmisen perheenjäsen tai ystävä (tässä tekstissä lyhyyden vuoksi käytetty termi adhd tarkoittaa adhd-oireita omaavaa ihmistä):


- Muista, että adhd-ihmisellä on päässään niin sanotusti monta televisiokanavaa yhtä aikaa auki, joten hänen keskittymisensä repeilee. Opi tarkkailemaan, milloin on hyvä hetki ottaa jokin asia puheeksi. Poissaoleva ilme tai ärtyneisyys ovat merkkejä siitä, että ajoitus on pielessä.

- Jos adhd ärähtää, älä ota sitä henkilökohtaisesti. Odota parempaa hetkeä. Usein on parasta vain antaa asioiden mennä ohi korvien. Myös lempeä huumori voi auttaa. Älä vähättele, mutta osoita, että suuttuminen ei ole ylettömän vakavaa ja että maailma ei kaadu tähän. Joissakin tilanteissa voit hyvin ärähdellä takaisin - on kivaa olla yhdessä äreä!

- Älä höpöttele, rupattele tai selittele jatkuvasti. Puheen seuraaminen on adhd:lle kuormittavaa, koska se katkaisee aina yritykset saada päänsisäinen kaaos järjestykseen. Puhu asiasi kerralla. Opeta adhd sanomaan suoraan, milloin hän kaipaa hiljaisuutta ja rauhaa.

- Jos keskusteltavana on jokin tärkeä aihe, voit kiinnittää adhd:n huomion nimellä ja tarkistaa, että nyt sopii jutella.

- Kun kysyt adhd:ltä jotakin, anna hänelle aikaa vastata. Älä latele monta kysymystä peräkkäin. Vältä ehdottomasti esittämästä vaihtoehtoisia kysymyksiä, joihin on vaikea vastata, tyyliin "haluaisitko tehdä näin vai tehdäänkö sittenkin noin?"

- Jos adhd ahdistuu tai hätääntyy vaihtoehdoista, oli kyse sitten kahvilatilauksista, päiväohjelman suunnittelusta tai vaatevalinnoista, rauhoita häntä muistuttamalla, että hänellä ei ole kiire, vaan hän voi ottaa ihan niin paljon aikaa miettimiseen kuin haluaa. Älä koskaan painosta.

- Vältä adhd:n käskemistä, se laukaisee helposti uhmareaktion. Paljon parempia tuloksia saa pyytämällä ja neuvottelemalla. Silloin kun adhd on jossakin ääritilassa, esim. hyvin väsynyt tai hyvin nälkäinen, voit ehdottaa jotakin toimintamallia: "Jospa nyt vain istuisit alas ja söisit jotakin ihan ensin."

- Kunnioita adhd:n fyysistä tilaa. Älä mene liian lähelle, kun hänellä on jotakin muuta kesken. Älä tunge yhtäaikaa kylpyhuoneeseen tai keittiöön, ainakaan lupaa kysymättä. Opettele välillä väistämään nopealiikkeisen adhd:n tieltä.
- Jos hänellä on jokin puuha kesken, älä osallistu äläkä neuvo, ellei sitä pyydetä. Jos homma näyttää älyttömältä sähläykseltä, kysy: "Haluaisitko apua?"

- Älä pakota adhd:tä yhteistyöhön, varsinkaan jos paikalla on paljon ihmisiä.

- Keskustele adhd:n kanssa paljon - aina silloin, kun molemmilla on hyvä hetki. Se on hirveän antoisaa ja ehdottoman välttämätöntä.

- Auta adhd:ta pitämään kiinni rutiineista. Kaikki tarvitsevat riittävästi unta ja aterioita 3-4 tunnin välein, mutta adhd:lle se on erityisen tärkeää. Muistuta lääkkeistä, jos ne näyttävät unohtuvan.

- Opi tunnistamaan adhd:n päivärytmistä taitekohdat, jolloin hänellä on vaikeaa. Sellaisia voivat olla aamut, lääkkeiden ottoaika ja myöhäisillat. Vältä silloin kuormittamasta adhd:ta ja yritä ennemmin ohjata häntä syömään, lepäämään tai ottamaan lääke.

- Kun adhd on ylikierroksilla - oli se sitten myönteinen tai kielteinen tila - kannattaa pyrkiä pysymään itse aika rauhallisena. Parhaimmillasi voit olla ikään kuin kiintopiste, levottomuuden vastakohta.
- Kun adhd on lamaantunut, voit auttaa hänet alkuun. Hellä töniminen voi olla joskus tarpeen. Aloittaminen on hänelle vaikeaa, mutta jos autat hänet tikkaita ylös ja ojennat lumikolan perään, hän puhdistaa katon lumesta tuossa tuokiossa ja nauttiikin siitä.

- Älä vähättele adhd:n kokemaa ahdistusta. Maailma on oikeasti erilainen adhd:lle. Aistiyliherkkyysoireet ovat myös todellisia, ja ne on otettava vakavasti. Keskustelkaa yhdessä keinoista, joilla ongelmia voidaan lieventää.

- Mieti, kuinka tarpeellista on saada adhd mukaan pankkineuvotteluihin, vakuutusyhtiöön tai konserttiin. On turha suuttua siitä, että hän meinaa nukahtaa, jos olet itse pakottanut mukaan.

- Adhd ei pysty "ryhdistäytymään" ja toimimaan toisin pelkällä tahdonvoimalla, niin kuin me muut. On vähättelyä ja tietämättömyyttä kehottaa häntä sellaiseen. Puolusta adhd-läheistäsi muiden vähättelevää asennetta vastaan.

- Älä nöyristele tai elä läheisesi adhd-oireiden ehdoilla. Ota omaa tilaa. Salli itsellesi se, ettei konflikteja voi välttää ja että myös sinä saat ärtyä ja suuttua. Älä missään nimessä ryhdy adhd:n vanhemmaksi äläkä pyri olemaan aina itse järkevä ja tyyni.

- Älä holhoa, se on alentavaa. (Tässä annetut ohjeet ovat nimenomaan yhteisten neuvottelutaitojen kehittämistä niin, että molemmat voivat elää kotonaan omana itsenään - ottaen kuitenkin huomioon, että toisella on adhd.)

- Jos adhd on liikunnallinen, liikkukaa yhdessä. Se voi myös estää adhd:ta hurahtamasta liikaa liikuntaan. Joskus saatat kyllä kuulla esim. ajavasi pyörää "tosi ärsyttävästi". ;-) Yhdessä liikkuminen ja tekeminen on kuitenkin usein kivaa molemmista.

- Kysy neuvoa adhd-ihmiseltä. Adhd osaa ajattelussaan rikkoa rajoja ja antaa nerokkaan oivaltavia ratkaisuja eri pulmiin. Hän osaa myös kyseenalaistaa auktoriteetteja ja perinteitä, mikä mahdollistaa erittäin luovan ongelmanratkaisun.

- Nauti adhd:n yllätyksellisyydestä. Elämä ei ole koskaan tylsää. Opettele nauttimaan siitä, että tuulee milloin mistäkin, ja huvittumaan adhd:n hurahduksista milloin mihinkin. Yhdessä voitte kokea mielettömiä seikkailuja.

- Iloitse siitä, että adhd ei ole mikään hissukka! Häneltä voi oppia omien rajojen pitämistä, totutun kyseenalaistamista, uudenlaista rehellisyyttä ystävyyssuhteissa - mitä vain! Adhd on ehtymätön yllätysten lähde.

- Adhd on usein luova, tarmokas ja taiteellinen. Sitä kannattaa hyödyntää kaikessa sisustuksesta ja pukeutumisesta lemmikkien ja lasten viihdyttämiseen.

- Anna adhd:lle tunnustusta. Muistuta, että pidät myös hänen adhd-piirteistään. Yllätä hänet.

12 kommenttia:

Mikko kirjoitti...

Puolisosi on todella onnekas kun on löytänyt noin viisaan naisen.

Möme kirjoitti...

Kiitos, Mikko, mutta täytyy myöntää että kaikki on opittu kantapään kautta näiden 15 yhteisen vuoden aikana. Luulenpa, että minun on seuraavaksi kerrottava niistä epäonnistumisen hetkistä... ;-)

I-Ronya kirjoitti...

postasin tämän ADHD-aikuisten tukijoukot-ryhmään fb:hen.
ajattelin myös nakittaa oman mieheni lukemaan ;)

Möme kirjoitti...

^ Huomasin, kiitos. Kiva jos tästä on hyötyä muillekin. :-)

Minna kirjoitti...

Linkitin minäkin omalle sivulleni FBssä, kiitos sinulle. <3

F-3000 kirjoitti...

Ad(h)d-tapauksena voin sanoa, että erinomaisesti kirjoitettu. Antoi oivalluksia jopa minulle. Täytyy yrittää saada emäntä lukemaan tuo teksti ainakin kerran viikossa... ;) (Itse linkitti mulle)

Karoliina kirjoitti...

Hieno kirjoitus,meillä on sellainen
tilanne meidän parisuhteessa että
kummallakin on AD/HD.hihi ja huhhuh.

tuhooja kirjoitti...

Kiitos tekstistä.
Itse olen vähätellyt ja häpeillyt adhd:ttaani sekä oreitani joka on sähelkämiseni on johtanut eroon joka suhteessani, lohdullista lukea että on nihmisiä jokta osaa nähdä asian hyvätkin puolet. Syyllistän itseäni aivan liikaa koska en uskalla kertoa esim ystävilleni asiasta. Toki he taiatavat tietää mutta häpeä asian ympärillä on suuri.

Möme kirjoitti...

Adhd:ssä ei ole mitään hävettävää! Se ei ole mikään vikojen luettelo vaan myös voimavara, ja ennen kaikkea lisämauste siihen, mikä tekee sinusta juuri sinut. Adhd eittämättä tekee arjestasi haastavampaa, mutta se EI tee sinusta jotenkin hankalaa ja ongelmallista ihmistä. Koeta erottaa nämä kaksi asiaa. Muista myös, että itsesyytökset voivat olla osa adhd-oireistoa, eikä niille todennäköisesti ole mitään pohjaa.

Olisi hienoa jos uskaltautuisit ottamaan adhd:n puheeksi ystävien kanssa. Monet saattavat jo olla arvanneetkin asian, koska adhd näkyy ulospäin, jos sen osaa tunnistaa. Muista, että ystäväsi hyväksyvät sinut juuri sellaisena kuin olet, eikä adhd:n ääneen sanominen muuta tilannetta miksikään. Sinun oloasi ja elämistäsi se sen sijaan helpottaisi paljon.

Tiedän, miten vaikeaa oman itsen paljastaminen voi olla. Parhaimmillaan se on kuitenkin uuden ajan alku. Se voi auttaa sekä sinua itseäsi että ystäviäsi ymmärtämään sinua paremmin, ja aivan varmasti lähentää ystävyyssuhteita. Rehellisyys ja avoimuus on vaikeaa, mutta antoisaa. Hurjasti tsemppiä!

Thera kirjoitti...

Nauratti ja itketti lukea kun näki päässä kaikki tapahtumat omakohtaisesti. Mutta mullahan onki tunteiden säätelyhäiriö yhtenä oireena. ;)
Pistän miehen lukemaan. Hän on jo pitkällä tässä mutta varmasti antaa lisää ymmärrystä.

Thera kirjoitti...

Nauratti ja itketti lukea kun näki päässä kaikki tapahtumat omakohtaisesti. Mutta mullahan onki tunteiden säätelyhäiriö yhtenä oireena. ;)
Pistän miehen lukemaan. Hän on jo pitkällä tässä mutta varmasti antaa lisää ymmärrystä.

Tony Nuolivaara kirjoitti...

Joo, tää manuaali toimii myös muhun. Kiitos tästä.