maanantai 4. lokakuuta 2010

Vuotta viisaampana

Ihanaa lokakuuta kaikille lukijoille!

Täytin perjantaina 35 vuotta ja vietin koko viikonlopun juhlien. Päätin, että nyt saan unelmaiset Hello Kitty -pirskeet, joissa ei suklaakakkua säästellä. Synttäreiden juhliminen on niin kivaa, etten ymmärrä miksi kukaan pitää vanhenemista ikävänä asiana ;-) Sitä paitsi useampikin ihminen oletti minun täyttävän vasta 30. Puoliso vihjaili, että juhlien habituksesta päätellen täytän viisi, mutta jätettäköön ne kommentit omaan arvoonsa - maistui se Kitty-kakku hänellekin!

Kiintoisaa tässä juhlajärjestelyssä oli se, että ehkä ensimmäistä kertaa olin juhlia suunnitellessani päättänyt, että nyt en stressaa. Se oli tietoinen kampanja: ei yletöntä siivoamista, ei paineita leivonnaisten onnistumisesta, varautumista kaupan puolivalmistein. Ja loppujen lopuksi se oli helpompaa kuin olin luullut! Asiaa tietysti auttoi se, ettei kukaan vieraista tullut etuajassa, mutta jotenkin olin vihdoin sisäistänyt juhlimisen idean. Tarkoitus on siis pitää hauskaa, ei luoda täydellisiä puitteita hauskanpidolle. Ja kun jokin asia alkoi hieman kiristellä hermoja, komensin itseäni napakasti rentoutumaan.

Lopputulos oli se, että juhlien järjestely oli minusta hauskaa itsessään, en ollut niin riippuvainen vieraiden hyväksyvistä kommenteista ja kehuista kuin ennen, otin niin rennosti että aikatauluni venyivät ja paukkuivat joka suuntaan ja löysin itseni täyttämästä kakkua yhdeltä yöllä, ja kaikki onnistui täydellisesti. Leivonnaiset onnistuivat, vierasmäärä oli juuri sopiva, minä olin pirteä ja hyvällä tuulella ja pystyin ennen kaikkea keskittymään hetkeen ja nauttimaan siitä, että ystävät olivat kylässä. Sallin itselleni sen, että voin pitää hauskaa eikä minun tarvitse suorittaa täydellisiä juhlia ja varmistaa, että kaikilla vierailla on kaikki täydellisen hyvin. Viikonlopun aikana toteutui konkreettisesti se, että kun on oma itsensä ja hyvällä tuulella, sitä hyvää tuulta voi levittää ympärilleenkin.

Tänä aamuna paluu arkeen tuntui uuvuttavalta. Putkiasentaja tuli korjaustöihin ja näin hetken ajan juhlien jäljiltä jääneen kotini ulkopuolisen silmin: pinkillä serpentiinillä koristeltu diskopallo, pinkkejä ilmapalloja, Hello Kitty -astioita, kukkia - ehkä täällä tosiaan vietettiin viisivuotissynttäreitä? Eikä asiaa auttanut se, että lahjapöydällä oli Hello Kitty -kortteja ja -asusteita, tuttujen lasten piirroksia sekä muumipalapeli. Ja magentanvärinen Nintendo DSi. (Jos minua ei näy blogissa lähiaikoina, olen pelaamassa. ;-)

Ei kommentteja: