maanantai 7. heinäkuuta 2008

Arkea, suklaata, ystäviä

Katsoin eilen televisiosta tunnelmallisen elokuvan Elizabethtown. Päähenkilö huudahti osuvasti: You know, there is nothing greater than deciding in your life that things maybe really are black and white!
Se tuntui tutulta. Mitä paremmin olen tutustunut itseeni, sitä enemmän olen antanut itselleni luvan ajatella välillä mustavalkoisesti, sanoa suoria sanoja, kärjistääkin. Holtittomaksi en aio ruveta, sillä en halua muuttua samanlaiseksi kuin isäni, mutta on tietyllä tavalla virkistävää ottaa rohkeasti kantaa ja ikuisen pohtimisen sijaan nähdä asiat yksinkertaisina.

Ideanahan tässä on se, että pohdinnan jälkeen on tajunnut joidenkin asioiden yksinkertaisuuden ja että kriittisyys lähtee itsestä, ei ulkopuolisista malleista ja odotuksista.

Olin niellyt purematta kuuluisan lausahduksen: "hädässä ystävä tunnetaan." Tosiystävät siis tuntisi siitä, että he eivät jättäisi, kun kaikki muut pettäisivät.
Eräs ystäväni kertoi elämänkokemuksen värittämällä äänellä, että hänen mielestään todelliset ystävät ovat niitä, jotka jaksavat elää arjessa mukana. Suurten kriisien hetkellä kun luokse saattavat tulla nekin, jotka haluavat vain olla tapahtumien keskipisteessä, saada osansa draamasta tai yksinkertaisesti löytää juorunaihetta. Ystävät sen sijaan ovat kiinnostuneita kuulemaan kuulumisia silloinkin, kun mitään ei tapahdu.

Tämä oli vapauttava ajatus, sillä olen aina tuntenut oloni niin kyvyttömäksi, kun muilla on vaikeaa. Kuuntelen kyllä mielelläni, ja osaan keittää joka-tilanteeseen-lääkkeeksi-sopivaa teetä, mutta tunnetasolla olen usein kokenut jotenkin epäonnistuvani. Ja kaivannut valmista käsikirjoitusta.
Nyt voin antaa itselleni vapauden olla toisten vaikeuksissakin oma itseni. Kyllä ystäväni tietävät, keitä he ovat. Ei minun tarvitse todistella.

Ja he ehkä eivät ota minua niin vakavasti niinä hetkinä, kun lauon mustavalkoisia näkemyksiäni, jotka koskevat varsinkin ihmissuhteita, juustoa ja suklaata. (Näistä viimeistä osaan muuten suositella myös niihin vaikeisiin hetkiin, vankkojen tieteellisten ja empiiristen tutkimusten perusteella. :-)

1 kommentti:

Pieni Kissa kirjoitti...

Oikeassa olet. ;)